Особливості вантажних автоперевезень в умовах війни
- Деталі
- Категорія: Зміст №6 2023
- Останнє оновлення: 02 січня 2024
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 1286
Authors:
С.М.Мінакова*, orcid.org/0000-0001-7241-0859, Одеська державна академія будівництва та архітектури, м. Одеса, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Т.В.Волобуєва, orcid.org/0000-0003-0340-3326, Одеська державна академія будівництва та архітектури, м. Одеса, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
В.М.Мінаков, orcid.org/0000-0002-0087-503X, Одеська державна академія будівництва та архітектури, м. Одеса, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
О.О.Мінакова, orcid.org/0000-0003-4573-6444, Одеський інститут ПрАТ «Міжрегіональна Академія управління персоналом», м. Одеса, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
А.С.Целікова, orcid.org/0000-0002-1394-3986, Одеська державна академія будівництва та архітектури, м. Одеса, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023, (6): 184 - 191
https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-6/184
Abstract:
Мета. Виявити особливості та проблеми вантажних автоперевезень (ВА) в умовах війни (УВ) в Україні. Запропонувати шляхи вирішення названих проблем, усунення причин, що призводять до збільшення ризиків для ВА. Розробити математичну модель оптимізації перевезень ВА за нечітких військових ризиків.
Методика. Метод абстрактно-логічного аналізу дозволив встановити особливості і проблеми ВА за УВ в Україні й запропонувати шляхи вирішення названих проблем, усунення причин, що призводять до збільшення ризиків ВА. Метод аналізу й синтезу – встановити обставини звуження впливу інституційних підходів на оптимізацію ВА і запропонувати комбінацію прямого та опосередкованого інституційного впливу. Метод порівняльного аналізу – встановити, що нерівномірність ризиків на транспортних маршрутах призводить до незбалансованості перевезень і запропонувати заходи зменшення рівня незбалансованості, наближення до оптимальних результатів. Метод порівняльного аналізу – запропонувати формування багатоетапних перевезень, що забезпечить варіабельність транспортних ланцюгів за фрагментації та збільшення рівня впорядкування транспортних мереж. Це також дозволить збільшити надійність перевезення вантажів. Математичні методи – для розроблення моделі оптимізації автомобільних перевезень в умовах війни.
Результати. Сформульовані ключові задачі стратегії побудови високо адаптивної транспортної системи й вказані її особливості. Установлені обставини звуження впливу інституційних підходів до ВА в УВ і запропонована комбінація прямого та опосередкованого інституційного впливу, що спиратимуться на розроблену математичну модель. Установлено, що нерівномірність ризиків на транспортних маршрутах призводить до незбалансованості перевезень і запропоновані заходи її зменшення. Запропоновано формування багатоетапних перевезень для варіабельності транспортних ланцюгів, упорядкування транспортних мереж і забезпечення надійності ВА.
Наукова новизна. Для врахування ризиків за значного рівня невизначеності запропонована стратегія побудови високо адаптивної транспортної системи та, як її складова, розроблена математична модель для оптимізації ВА за наявності невизначених воєнних ризиків.
Практична значимість. Наведені особливості та проблеми ВА в умовах війни в Україні. Запропоновані шляхи вирішення названих проблем, усунення причин, що призводять до збільшення ризиків для ВА.
Ключові слова: математичне моделювання, оптимізація, невизначені параметри, автоперевезення вантажів, воєнні умови
References.
1. Shults, S. L., & Lutskiv, O. M. (2022). The problems of functioning of transport infrastructure and logistics in Ukraine in wartime. Regional economy, 2, 85-93. https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-2-9.
2. Kulakova, S., Kalembet, A., & Podkopova, D. (2023). Features of the formation of logistics expenses of enterprises under military conditions. Financial and credit systems: prospects for development, 1(8), 22-29. https://doi.org/10.26565/2786-4995-2023-1-03.
3. Lysyi, V., & Steblak, D. (2022). Impact of the war on transport development in Ukraine. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, 43, 92-96. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2022-43-16.
4. Hudimov, V., & Maksymenkov, Y. (2022). Transport and logistics supply of the armed forces of Ukraine, other military forms during combat operations. Transport systems and transport technologies, 24, 33-39. https://doi.org/10.15802/tstt2022/272057.
5. Ozarko, K., & Chelombytko, V. (2022). Peculiarities of Logistics Processes During the War Period: Problems and Development Prospects. Economic Bulletin of Donbas, 2(68), 74-78. https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-2(68)-74-78.
6. Lesnikova, I. Y., Khalipova, N. V., Kuzmenko, A. I., Zhyr, S. I., & Shapovalov, A. V. (2023). Optimization of the transport and technological scheme of transportation of agricultural products in the special conditions of Ukraine. Systems and Technologies, 65(1), 111-123. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2023.1-65.14.
7. Kotenko, S., Ilchenko, S., Kasianova, V., Diakov, V., Mashkantseva, S., & Nitsenko, V. (2022). Determination of the Expected Value of Losses Caused by the Cargo Transportation Insurance Risks by Water Transport. Inventions, 7(3), 81. https://doi.org/10.3390/inventions7030081.
8. Tubis, A. (2018). Risk assessment in road transport – strategic and business approach. Journal of KONBiN, 45(1), 305-324. https://doi.org/10.2478/jok-2018-0016.
9. Shevchenko, I., Dmytriiev, I., & Dmytriieva, O. (2020). Risk modeling in working out the plan of developing the road transport cargo enterprise. Economics of the transport complex, 51, 96-101. https://doi.org/10.30977/AT.2019-8342.2022.51.0.10.
10. Waller, S. T., Qurashi, M., Sotnikova, A., Karva, L., & Chand, S. (2022). Analyzing and modeling network travel patterns during the Ukraine invasion using crowd-sourced pervasive traffic data. SSRN Electronic Journal, 1-20. https://doi.org/10.48550/arXiv.2208.04297.
11. Oglih, V. V., Shapovalov, О. V., Kuzmenko, A. I., & Lesnikova, I. Yu. (2022). Making strategic and tactical solutions in the transport and logistics system. Systems and technologies, 1(63), 40-46. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2022.1-63.3.
12. Juman, Z. A. M. S., & Nawarathne, N. G. S. A. (2019). An efficient alternative approach to solve a transportation problem. Ceylon Journal of Science, 48(1), 19. https://doi.org/10.4038/cjs.v48i1.7584.
13. Khalipova, N. V., Pasichnyk, A. N., Medvediev, Ye. P., & Prohoniuk, I. V. (2018). Methodology of transport and logistics enterprises strategy development modeling on the basis of the neural networks. Collection of scientific papers of the DNURT named after Academician V. Lazaryan, 15, 86-98. https://doi.org/10.15802/tstt2018/150214.
14. Nedashkivskyi, V. (2023). Insurance with war risks: what the market offers. Finance.ua. Retrieved from https://finance.ua/ua/insurance/strahuvannia-z-voennymy-ryzykamy.
15. Diia. Biznes (2023). Trade in 2022 by types of transport. Retrieved from https://export.gov.ua/news/4413-torgivlia_2022_roku_za_vidami_transportnikh_perevezen.
16. Ministry for Communities, Territories and Infrastructure Development of Ukraine (2023). Technical condition of public highways. Retrieved from https://mtu.gov.ua/content/tehnichniy-stan-avtomobilnih-dorig-avtomobilnih-dorig-zagalnogo-vikoristannya.html.
17. Kalat, Y., Maksymenko, A., & Tomashyk, L. (2023). Passenger and cargo flows through the Ukraine-EU border under the conditions of covid-19 and war. Scientific Bulletin of Uzhhorod University, 1(61), 63-71. https://doi.org/10.24144/2409-6857.2023.1(61).63-71.
18. The World Bank and IRU (2023). Estimated Costs of Transport Externalities. Road Freight Transport, Services Reform. Guiding Principles for Practitioners and Policy Makers. Retrieved from https://www.iru.org/sites/default/files/2017-01/iru-world-bank-road-freight-transport-services-reform-en.pdf.
19. Kiseleva, E. M., & Prytomanova, O. M. (2020). Valuation of Startups Investment Attractiveness Based on Neuro-Fuzzy Technologies. System Research & Information Technologies, 1, 78-89. https://doi.org/10.20535/SRIT.2308-8893.2020.1.07.
20. Bazaluk, O., Kotenko, S., & Nitsenko, V. (2021). Entropy as an Objective Function of Optimization Multimodal Transportations. Entropy, 23(8), 946. https://doi.org/10.3390/e23080946.
21. Kotenko, S., Nitsenko, V., Hanzhurenko, I., & Havrysh, V. (2020). The Mathematical Modeling Stages of Combining the Carriage of Goods for Indefinite, Fuzzy and Stochastic Parameters. International Journal of Integrated Engineering, 12(7), 173-180. https://doi.org/10.30880/ijie.2020.12.07.019.
22. Dudnik, A., Kuzmych, L., Trush, O., Domkiv, T., Leshchenko, O., & Vyshnivskyi, V. (2020). Smart Home Technology Network Construction Method and Device Interaction organization Concept. 2020 IEEE 2 nd International Conference on System Analysis & Intelligent Computing (SAIC), (pp. 1-6). Kyiv, Ukraine. https://doi.org/10.1109/SAIC51296.2020.9239220.
23. Kryshtanovych, M., Akimova, L., Akimov, O., Kubiniy, N., & Marhitich, V. (2021). Modeling the process of forming the safety potential of engineering enterprises. International Journal of Safety and Security Engineering, 11(3), 223-230. https://doi.org/10.18280/ijsse.110302.
24. Dvigun, A., Datsii, O., Levchenko, N., Shyshkanova, G., Platonov, O., & Zalizniuk, V. (2022). Increasing Ambition To Reduce The Carbon Trace Of Multimodal Transportation In The Conditions Of Ukraine’s Economy Transformation Towards Climate Neutrality. Science and Innovation, 18(1), 96-111. https://doi.org/10.15407/scine18.01.096.