Математичне моделювання безконтактного високошвидкісного двигуна із постійними магнітами
- Деталі
- Категорія: Зміст №4 2025
- Останнє оновлення: 26 серпня 2025
- Опубліковано: 30 листопада -0001
- Перегляди: 1917
Authors:
М. А. Коваленко, orcid.org/0000-0002-5602-2001, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Д. В. Ципленков, orcid.org/0000-0002-0378-5400, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна; Дніпропетровський науково-дослідний інститут судової експертизи, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
І. Я. Коваленко*, orcid.org/0000-0003-1097-2041, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Є. О. Тітов, orcid.org/0009-0007-8222-7477, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
О. О. Базаров, orcid.org/0009-0008-8491-2678, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», м. Київ, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2025, (4): 108 - 116
https://doi.org/10.33271/nvngu/2025-4/108
Abstract:
Мета. Розробка чисельної двовимірної польової математичної моделі безконтактного високошвидкісного двигуна із постійними магнітами для оцінки його параметрів, характеристик і визначення величини втрат у магнітному осерді при різних способах керування.
Методика. Для розрахунку розподілу електромагнітного поля в розрахунковій області досліджуваного двигуна використовувався метод скінченних елементів. Для розробки двовимірних і тривимірних креслень розрахункової області використовувались методи й засоби автоматизованого проєктування. Для розрахунку втрат у магнітному осерді використовувалися чисельні методи розрахунку втрат, розроблені Джованні Бертотті. Для моделювання різних методів керування двигуном використовувався метод розкладу в ряд Фур’є й методи спектрального аналізу.
Результати. Розроблена двовимірна чисельна коло-польова математична модель безконтактного високошвидкісного двигуна із постійними магнітами. Модель розроблена для оцінки розподілу електромагнітного поля й вихрових струмів у конструктивних і активних елементах конструкції досліджуваного двигуна з метою визначення величини втрат за різних способів живлення. У роботі досліджена залежність утрат в окремих елементах конструкції досліджуваного двигуна при живленні від синусоїдального джерела напруги та при живленні від інвертора із ШІМ. Заміна постійних магнітів на магніти прямокутної форми дозволяє зменшити вартість виготовлення двигуна. При використанні прямокутної форми постійних магнітів зменшуються втрати у розрахунковій області, величина пульсацій електромагнітного моменту, однак зменшується величина тягового зусилля.
Наукова новизна. За допомогою розробленої чисельної коло-польової математичної моделі доведено, що втрати в магнітному осерді високошвидкісного двигуна та його конструктивних елементах суттєво залежать від способу керування й конфігурації магнітної системи та двигуна у цілому. Дослідження дозволяє вирішувати актуальні науково-практичні завдання, пов’язані з оптимізацією конструкції в залежності від критеріїв оптимізації: зменшення нагріву чи втрат, зменшення вібрації та шумів і т.ін.
Практична значимість. Результати моделювання свідчать про перспективність промислової реалізації високошвидкісних двигунів із постійними магнітами у складі різноманітних комплексів і систем: транспортних засобів, ручного електроінструменту, літальних апаратів, безпілотних пристроїв і систем, та інших.
Ключові слова: високошвидкісний двигун, математичне моделювання, постійні магніти, втрати в магнітному осерді, електромагнітний момент
References.
1. Golovko, V. M., Ostroverkhov, M. Ya., Kovalenko, M. A., Kovalenko, I. Ya., & Tsyplenkov, D. V. (2022). Mathematical simulation of autonomous wind electric installation with magnetoelectric generator. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (5), 74-79. https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-5/074
2. Chumack, V., Bazenov, V., Tymoshchuk, O., Kovalenko, M., Tsyvinskyi, S., Kovalenko, I., & Tkachuk, I. (2021). Voltage stabilization of a controlled autonomous magnetoelectric generator with a magnetic shunt and permanent magnet excitation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(5)(114), 56-62. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.246601
3. Ostroverkhov, M., Chumack, V., Kovalenko, M., & Kovalenko, I. (2022). Development of the control system for taking off the maximum power of an autonomous wind plant with a synchronous magnetoelectric generator. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(2)(118), 67-78. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263432
4. Gerada, D., Mebarki, A., Brown, N. L., Gerada, C., Cavagnino, A., & Boglietti (2013). A high-speed electrical machines: Technologies, trends, and developments. IEEE Transactions on Industrial Electronics, 61, 2946-2959. https://doi.org/10.1109/TIE.2013.2286777
5. Dong, J., Huang, Y., Jin, L., & Lin, H. (2016). Comparative study of surface-mounted and interior permanent-magnet motors for high-speed applications. IEEE Transactions on Applied Superconductivity, 26, 1-1. https://doi.org/10.1109/TASC.2016.2514342
6. Parivar, H. (2022). An overview of high-speed permanent magnet synchronous machines: Materials, losses, and structures (SPM or IPM?). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24016.58884
7. Qi, Z., Zhang, Y., Yu, S., & Xu, Z. (2022). Design and analysis of a 30 kW, 30.000 r/min high-speed permanent magnet motor for compressor application. Energies, 15, 3923. https://doi.org/10.3390/en15113923
8. Yang, H., Zhu, Z. Q., Lin, H., Li, H., & Lyu, S. (2019). Analysis of consequent-pole flux reversal permanent magnet machine with biased flux modulation theory. IEEE Transactions on Industrial Electronics, PP, 1-1. https://doi.org/10.1109/TIE.2019.2902816
9. Chumak, V., Ostrovierkhov, M., Kovalenko, M., Holovko, V., & Kovalenko, I. (2022). Correction of output power of non-multiplicator wind electrical installation at discrete and random speed values. Visnyk NTU “KhPI”. Series: Problems of electrical machines and apparatus perfection. Theory and practice, 2(8), 39-46. https://doi.org/10.20998/2079-3944.2022.2.07
10. Kovalenko, M., Tkachuk, I., Kovalenko, I., Zhuk, S., Kryshnov, O., Perepelytsia, O., & Titov, Ye. (2024). Overview of motors for heavy drones. Visnyk NTU “KhPI”. Series: Problems of electrical machines and apparatus perfection. Theory and practice, 1(11), 35-40. https://doi.org/10.20998/2079-3944.2024.1.07
11. Wan, Y., Li, Q., Guo, J., & Cui, S. (2020). Thermal analysis of a Gramme-ring-winding high-speed permanent-magnet motor for pulsed alternator using CFD. IET Electric Power Applications, 14. https://doi.org/10.1049/iet-epa.2020.0086
12. Aiso, K., Akatsu, K., & Aoyama, Y. (2021). A novel flux-switching magnetic gear for high-speed motor drive system. IEEE Transactions on Industrial Electronics, 68(6), 4727-4736. https://doi.org/10.1109/TIE.2020.2988230
13. Wan, Y., Wu, S., & Cui, S. (2016). Choice of pole spacer materials for a high-speed PMSM based on the temperature rise and thermal stress. IEEE Transactions on Applied Superconductivity, 26, 1-1. https://doi.org/10.1109/TASC.2016.2594847
14. Wan, Y., Cui, S., Wu, S., & Song, L. (2018). Electromagnetic design and losses analysis of a high-speed permanent magnet synchronous motor with toroidal windings for pulsed alternator. Energies, 11. https://doi.org/10.3390/en11030562
15. Du, G., & Huang, N. (2019). Friction loss and thermal analysis of a high-speed permanent magnet machine for waste heat power generation application. IEEE Access, 1-1. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2940615
16. Zhang, C., Chen, L., Wang, X., & Tang, R. (2020). Loss calculation and thermal analysis for high-speed permanent magnet synchronous machines. IEEE Access, 1-1. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2994754
17. Feng, J., Wang, Y., Guo, S., Chen, Z., & Zhu, Z. Q. (2018). Split ratio optimization of high-speed permanent magnet brushless machines considering mechanical constraints. IET Electric Power Applications, 13. https://doi.org/10.1049/iet-epa.2018.5051
18. Qin, X.-F., & Shen, J. (2020). Split ratio optimisation of high-speed permanent magnet synchronous motor with multi-physics constraints. IET Electric Power Applications, 14, 2450-2461. https://doi.org/10.1049/iet-epa.2020.0308
19. Ma, J. (2019). Optimal split ratio in small high-speed PM machines considering both stator and rotor loss limitations. China Electrotechnical Society Transactions on Electrical Machines and Systems, 3, 3-11. https://doi.org/10.30941/CESTEMS.2019.00002
20. Du, G., Ye, W., Zhang, Y., Wang, L., & Pu, T. (2022). Comprehensive analysis of influencing factors of AC copper loss for high-speed permanent magnet machine with round copper wire windings. Machines, 10, 731. https://doi.org/10.3390/machines10090731
21. Shin, K.-H., Park, H.-I., Cho, H.-W., & Choi, J.-Y. (2018). Semi-Three-Dimensional Analytical Torque Calculation and Experimental Testing of an Eddy Current Brake With Permanent Magnets. IEEE Transactions on Applied Superconductivity, 1-1. https://doi.org/10.1109/TASC.2018.2795010
22. Shin, K.-H., Hong, K., Cho, H.-W., & Choi, J.-Y. (2018). Core Loss Calculation of Permanent Magnet Machines Using Analytical Method. IEEE Transactions on Applied Superconductivity, 1-1. https://doi.org/10.1109/TASC.2018.2800706
23. Kim, C.-W., Koo, M.-M., Kim, J., Ahn, J.-H., Hong, K., & Choi, J.-Y. (2018). Core Loss Analysis of Permanent Magnet Linear Synchronous Generator with Slotless Stator. IEEE Transactions on Applied Superconductivity, 1-1. https://doi.org/10.1109/TASC.2018.2802904
24. Zhu, S., Cheng, M., Dong, J., & Du, J. (2014). Core Loss Analysis and Calculation of Stator Permanent-Magnet Machine Considering DC-Biased Magnetic Induction. IEEE Transactions on Industrial Electronics, 61, 5203-5212. https://doi.org/10.1109/TIE.2014.2300062
25. Okamoto, S., Denis, N., Ieki, M., Kato, Y., & Fujisaki, K. (2016). Core Loss Reduction of an Interior Permanent Magnet Synchronous Motor Using Amorphous Stator Core. IEEE Transactions on Industry Applications, 52, 1-1. https://doi.org/10.1109/TIA.2016.2532279
Наступні статті з поточного розділу:
- Побудова технологічної екосистеми в умовах цифрової трансформації - 26/08/2025 01:27
- Алгоритм планування роботи водіїв на міжміських маршрутах: застосування вахтового методу роботи - 26/08/2025 01:27
- Парадигми моделювання та підвищення надійності передачі даних у VLC технологій - 26/08/2025 01:27
- Масив GNSS для моніторингу деформації конструкцій - 26/08/2025 01:27
- Розробка кластеризатора параметрів вибухонебезпечних об’єктів на основі комплексного показника - 26/08/2025 01:27
- Програмне виявлення україномовних текстів, згенерованих ШІ: методи, оцінки, виклики - 26/08/2025 01:27
- Інтеграція атомних і водневих технологій для підвищення ефективності генерації та акумулювання електроенергії - 26/08/2025 01:27
- Вплив додавання різних форм відходів шин на властивості ґрунту - 26/08/2025 01:27
- Імовірнісна деградація ґрунту через наявність важких металів навколо Ташан-Каджі, район Торо (Нігерія) - 26/08/2025 01:27
- Вплив флікера напруги на струм протікання в електромережах шахт із силовими електронними пристроями - 26/08/2025 01:27
Попередні статті з поточного розділу:
- Миттєва потужність асинхронного генератора із фазним ротором при несиметрії обмоток статора - 26/08/2025 01:27
- Аналіз стійкості ґрунтових схилів на основі модифікованого критерію міцності - 26/08/2025 01:26
- Визначення граничних значень і фазових перетворень інтервалу кристалізації бронзи БрА7К2О1,5Мц0,3 - 26/08/2025 01:26
- Методика акустичного експерименту для дослідження аеродинамічного шуму сегментів лопатей вітряних турбін - 26/08/2025 01:26
- Особливості течії газу в напівзамкнутому об’ємі при вибуху подовженого заряду конденсованої вибухової речовини - 26/08/2025 01:26
- Визначення механізму зношування зв’язки алмазного інструменту за аналізом частинок зношування - 26/08/2025 01:26
- Технологія спільного спалювання вугілля й біомаси: особливості, стан і перспективи - 26/08/2025 01:26
- Фізико-хімічна характеристика фосфатних відходів: статистичний підхід і заходи з ефективної переробки (Алжир) - 26/08/2025 01:26
- Валоризація глиновмісних відходів видобутку з мармурового кар’єру Уед Ель Анеб для виробництва теракоти - 26/08/2025 01:26
- Спосіб боротьби із вибухами метану при розробці газонасичених вугільних пластів - 26/08/2025 01:26



