Статті

Багатокритеріальна оцінка професійних якостей диспетчерського персоналу залізниць із використанням комп'ютерних тренажерів

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Authors:


А.Урсарова, orcid.org/0000-0002-2879-8857, Академія логістики та транспорту, м. Алмати, Республіка Казахстан, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Р.Муссалієва, orcid.org/0000-0001-8867-9932, Академія логістики та транспорту, м. Алмати, Республіка Казахстан, е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Б.Муссабаєв, orcid.org/0000-0002-1794-7554, Академія логістики та транспорту, м. Алмати, Республіка Казахстан, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Д.Козаченко, orcid.org/0000-0003-2611-1350, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Р.Вернигора, orcid.org/0000-0001-7618-4617, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022, (2): 141 - 147

https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-2/141



Abstract:



Мета.
Розробка формальних методів оцінки професійної підготовки оперативно-диспетчерського персоналу залізничних станцій.


Методика.
В якості методів дослідження обрані методи імітаційного моделювання для отримання показників роботи людини-диспетчера в заданих експлуатаційних умовах, а також методи кластерного й дискримінантного аналізу для оцінки отриманих результатів.



Результати.
Людський фактор є одним з основних чинників, що визначає ефективність функціонування технічних систем у цілому та залізничної транспортної системи зокрема. Аналіз причин транспортних пригод показує, що від 63 до 95 % із них тим чи іншим чином пов’язані з людським фактором. У зв’язку з цим проблема об’єктивної оцінки якості підготовки оперативно-диспетчерського персоналу та його впливу на показники якості й функціонування залізничного транспорту, у тому числі показники безпеки, розглянуті у цій статті. На основі виконаних досліджень та їх результатів був розроблений тренажер чергового по залізничній станції.


Наукова новизна.
Полягає у вдосконаленні імітаційної моделі функціонування залізничної станції на основі використання детермінованих кінцевих автоматів для формалізації технологічних процесів. Запропонований підхід дозволяє імітувати процеси, що відбуваються на залізничних станціях як у результаті правильних, так і помилкових дій чергових по станціях. Також у роботі запропоновано удосконалений метод оцінки професійної підготовки черговим по станціях, заснований на застосуванні методів кластерного й дискримінантного аналізу, що забезпечує зниження впливу суб’єктивних факторів при вирішенні даного завдання.


Практична значимість.
Запропоновані методи використані при розробці тренажерів чергових по станціях. Використання формальних методів кластерного й дискримінантного аналізу дозволяє, з одного боку, забезпечити участь людини в оцінці рівня професійної підготовки чергових по станціях на етапі формування навчальної вибірки для аналізу, а з іншого – формально встановлювати належність тренованого до групи певного рівня підготовки та виключити вплив суб’єктивних факторів при оцінці результатів тренування окремих претендентів.


Ключові слова:
залізничний транспорт, безпека руху, людський фактор, професійний відбір, тренажер, імітаційне моделювання

References.


1. Kozachenko, D. R., Vernigora, R., Balanov, V. N., Berezovy, N., Yelnikova, L., & Germanyuk, Y. (2014). Evaluation of the Transition to the Organization of Freight Trains Traffic by the Schedule. Transport Problems, 11(1), 41-48. https://doi.org/10.20858/tp.2016.11.1.4.

2. Taran, I. A., & Klimenko, I. Yu. (2014). Transfer ratio of double-split transmissions in case of planetary gear input. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (6), 60-66.

3. Naumov, V., Taran, I., Litvinova, Z., & Bauer, M. (2020). Optimizing resources of multimodal transport terminal for material flow service. Sustainability (Switzerland), 12(16), 6545. https://doi.org/10.3390/su12166545.

4. Samorodov, V., Bondarenko, A., Taran, I., & Klymenko, I. (2020). Power flows in a hydrostatic-mechanical transmission of a mining locomotive during the braking process. Transport Problems, 15(3), 17-28. https://doi.org/10.21307/tp-2020-030.

5. Derksen, M. (2014). Turning men into machines? Scientific management, industrial psychology, and the “human factor”. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 50(2), 148-165. https://doi.org/10.1002/jhbs.21650.

6. GOST 26387-84 Man-machine system. Terms and Definitions (n.d.). Retrieved from http://helpnik.college.ks.ua/standart/gost/Catalog/Index/1/1563.htm.

7. Evans, A. W. (2010). Fatal train accidents on Europe’s railways: 1980–2009. Accident Analysis and Prevention, 43, 391-401. https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.09.009.

8. Tokmurzina-Kobernyak, N., Vakhitova, L., & Ursarova, A. (2020). To the question of ensuring traffic safety by railway transport. Bulletin of KazATC, 4(115), 137-144. Retrieved from https://vestnik.alt.edu.kz/index.php/journal/issue/view/1/1.

9. Di Grazia, G., Vittorini, B., Carlizza, L., Lamedica, R., & Fabbri, G. (2014). Human factor relevance in safety assurance of railway operations. 2014 AEIT Annual Conference – From Research to Industry: The Need for a More Effective Technology Transfer (AEIT), 1-6. https:// doi: 10.1109/AEIT.2014.7002059.

10. Wang, Y., Zheng, W., Dong, H., & Gao, P. (2020). Factors correlation mining on railway accidents using association rule learning algorithm. 2020 IEEE 23 rd International Conference on Intelligent Transportation Systems, 1-6. https://doi.org/10.1109/ITSC45102.2020.9294317.

11. Vorobyov, V., Manakov, A., & Repina, I. (2018). Economic assessment of the control of human factor impact on faults of technical facilities in railway-transport technological processes. MATEC Web Conf. Siberian Transport Forum – TransSiberia 2018, 239. https://doi.org/10.1051/matecconf/201823908011.

12. Samsonkin, V., & Goretskyi, O. (2020). Control Technology of Railway Traffic Safety: A System Approach and Digitalization. TRANSBALTICA XI: Transportation Science and Technology. TRANSBALTICA 2021. Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38666-5_66.

13. Zavyalov, А., Aksenov, V., Siniakina, I., Volkova, Е., & Gulya­ev, А. (2019). Analysis of the Human Factor Influence on the Quality of Work of Railway Station. IEEE Conference of Russian Young Researchers in Electrical and Electronic Engineering (EIConRus), 2019, 2311-2316. https://doi.org/10.1109/EIConRus.2019.8657229.

14. Kozachenko, D. N., Verlan, A. I., & Korobiova, R. H. (2021). Development of Analytical Methods for Calculating Time Standards for Shunting Operations. Science and transport progress, 1(91), 51-64. https://doi.org/10.15802/stp2021/228097.

15. Kyriakidis, M., Majumdar, A., & Ochieng, W. Y. (2018). The human performance railway operational index – a novel approach to assess human performance for railway operations. Reliability Engineering & System Safety, 170, 226-243. https://doi.org/10.1016/j.ress.2017.10.012.

16. Boudnaya, J., Mkhida, A., & Idrissi, B. B. (2015). Dependability Assessment of the Railway Signalling Systems Based on the Stochastic Petri Nets Analysis. International Journal of Intelligent Systems and Applications in Engineering, 3(2), 90-96. Retrieved from https://www.ijisae.org/IJISAE/article/view/547.

17. Shalyagin, D., & Nichiporuk, V. (2012). Simulation of the work of a human operator of a train traffic control system. Nauka i tehnika transporta, (2), 16-21.

18. Ferlin, A., Qiu, S., Bon, P., Sallak, M., Dutilleul, S.C., Schon, W., & Cherfi-Boulange, Z. (2018). An Automated Method for the Study of Human Reliability in Railway Supervision Systems. EEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 19(10), 3360-3375. https://doi.org/10.1109/TITS.2017.2779565.

19. Kyrychenko, H., Berdnychenko, Yu., Strelko, O., & Shcherbyna, R. (2021). Application of the Automated System at the Change of Technology of Work of Reference Stations on the Railway (2021). Proceedings of 25 th International Scientific Conference. Transport Means 2021. Retrieved from https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-Means-2021-Part-II.pdf.

20. Sabraliev, N., Abzhapbarova, A., Nugymanova, G., Taran, I., & Zhanbirov, Z. (2019). Modern aspects of modeling of transport routes in Kazakhstan. News of the National Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan, Series of Geology and Technical Sciences, 2(434), 62-68. https://doi.org/10.32014/2019.2518-170X.39.

21. Bobrovskiy, V. I., Kozachenko, D. N., & Vernygora, R. V. (2014). Functional simulation of railway stations on the basis of finite-state automata. Transport Problems, 9(3), 57-66. Retrieved from http://transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2014/zeszyt3/2014t9z3_06.pdf.

 

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

4875352
Сьогодні
За місяць
Всього
2043
2043
4875352

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна