Authors:
С. Фішер, orcid.org/0000-0001-7298-9960, Університет Сечені Іштвана, кафедра транспортної інфраструктури та водних ресурсів, м. Д’єр, Угорщина, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021, (3): 064 - 068
https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-3/064
Abstract:
Мета. Визначити взаємозв’язок між вмістом води у безперервних гранульованих баластних шарах підшпальної основи залізничної колії та їхнім внутрішнім опором зсуву й несучою здатністю.
Методика. Чотири різні «зразки» були виготовлені як стандартні гранульовані вироби з андезиту. Два з них є загальним базовим варіантом для будівництва доріг в Угорщині, інші два − загальні залізничні баластні шари. Автором були проведені лабораторні вимірювання (багаторівневі випробування на зрушення), що є достатніми для оцінки внутрішнього опору зсуву. Вимірювання несучої здатності й тести Проктора проводились у лабораторії «Colas Hungaria Ltd». Автор проводив вимірювання з оптимальними значеннями вмісту води в кожній пробі, а також із меншими та більшими значеннями. Це може показати, наскільки даний гранульований матеріал чутливий до зміни рівня вмісту води.
Результати. Було доведено, що гранульовані баластні матеріали, які є стандартизованими продуктами в дорожньому будівництві (як базові шари), також виявляються придатними для залізничного будівництва; вони не настільки чутливі до зміни вмісту води. Це не означає, що два інших баластних матеріли не є достатніми для підшпальної основи залізничної колії, але застосування дорожніх «продуктів» слід розглядати як продукти-замінники.
Наукова новизна. Результати доводять адекватність видобутку гірських порід для будівництва залізничних колій на баласті, а також оптимальне використання мінеральних багатств у кожній країні.
Практична значимість. Отримані результати можуть бути корисними в гірничодобувній галузі та інженерії залізничної інфраструктури. Під час проектних і будівельних процедур слід ураховувати оптимальні значення вмісту води для ущільнення, щоб досягти максимальної компактності (щільності), але, виходячи з результатів, занадто великого вмісту води також слід уникати.
Ключові слова: залізнична колія на баласті, підшпальна основа, гранульований матеріал, внутрішній опір зсуву, несуча здатність
References.
1. Czinder, B., Vásárhelyi, B., & Török, Á. (2021). Long-term abrasion of rocks assessed by micro-Deval tests and estimation of the abrasion process of rock types based on strength parameters. Engineering Geology, 282, 105996. https://doi.org/10.1016/j.enggeo.2021.105996.
2. Rohrman, A.K., Kashani, H.F., & Ho, C.L. (2020). Effects of natural abrasion on railroad ballast strength and deformation properties. Construction and Building Materials, 247, 118315. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2020.118315.
3. Kurus, K., & Jąderko-Skubis, K. (2020). Improvement of the effectiveness of greywacke crushing process by applying an impact crusher in quarry for the production of railway ballast. Journal of Sustainable Mining, 19(3), 195-200. https://doi.org/10.46873/2300-3960.1017.
4. Taran, I., & Klymenko, I. (2017). Analysis of hydrostatic mechanical transmission efficiency in the process of wheeled vehicle braking. Transport Problems, 12 (Special Edition), 45-56. https://doi.org/10.20858/tp.2017.12.se.4.
5. Naumov, V., Taran, I., Litvinova, Y., & Bauer, M. (2020). Optimizing resources of multimodal transport terminal for material flow service. Sustainability, 12(16), 6545. https://doi.org/10.3390/su12166545.
6. Sabraliev, N., Abzhapbarova, A., Nugymanova, G., Taran, I., & Zhanbirov, Z. (2019). Modern aspects of modeling of transport routes in Kazakhstan. News of the National Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan, Series of Geology and Technical Sciences, 2(434), 62-68. https://doi.org/10.32014/2020.2518-1467.36.
7. Novytskyi, O., Taran, I., & Zhanbirov, Z. (2019). Increasing mine train mass by means of improved efficiency of service braking. E3S Web of Conferences, 123, 01034. https://doi.org/10.1051/e3sconf/201912301034.
8. Tost, M., Ammerer, G., Kot-Niewiadomska, A., & Gugerell, K. (2021). Mining and Europe’s World Heritage Cultural Landscapes. Resources, 10(2), 18. https://doi.org/10.3390/resources10020018.
9. European Comission (2021, April 8). Integrated Transport OP. Retrieved from https://ec.europa.eu/regional_policy/en/atlas/programmes/2014-2020/hungary/2014hu16m1op003.
10. Deutsche Bahn AG (2013). Erdbauwerke und sonstige geotechnische Bauwerke planen, bauen und instand halten (Richtlinie 836).
11. Hungarian State Railways – MÁV (2020). Vasúti alépítmény tervezése, építése, karbantartása és felújítása (e-VASUT 02.10.20 D.11). Retrieved from https://www.mosz.co.hu/images/a1644/MAV-2004.pdf.
12. Przybylowicz, M., Sysyn, M., Kovalchuk, V., Nabochenko, O., & Parneta, B. (2020). Experimental and Theoretical Evaluation of Side Tamping Method for Ballasted Railway Track Maintenance. Transport Problems, 15(3), 93-106. https://doi.org/10.21307/tp-2020-036.
13. Kurhan, M., Kurhan, D., Novik, R., Baydak, S., & Hmelevska, N. (2020). Improvement of the railway track efficiency by minimizing the rail wear in curves. 15th International Scientific and Technical Conference “Problems of the railway transport mechanics” (PRTM 2020), (pp. 1-7). Dnipro, Ukraine, 27–29 May 2020. https://doi.org/10.1088/1757-899X/985/1/012001.
14. 100-year-old Hungarian Geological Institute (2021, April 8). Geological map of Hungary. Retrieved from https://gallery.hungaricana.hu/hu/SzerencsKepeslap/1320146/?img=0.
15. Magyar Közút Nonprofit Zrt. (2007). Útpályaszerkezetek kötőanyag nélküli és hidraulikus kötőanyagú alaprétegei. Tervezési előírások (e-UT 06.03.52; ÚT 2 3.207:2007). Retrieved from https://ume.kozut.hu/dokumentum/131.
16. Sysyn, M., Nabochenko, O., Kovalchuk, V., Przybyłowicz, M., & Fischer, S. (2021). Investigation of interlocking effect of crushed stone ballast during dynamic loading. Reports in Mechanical Engineering, 2(1), 65-76. https://doi.org/10.31181/rme200102065s.
17. Magyar Közút Nonprofit Zrt. (2012). Útpályaszerkezetek anyagai és építéstechnológiája. Retrieved from https://adoc.pub/fvednk-schvab-zoltan-kzlekedesert-felels-helyettes-allamtitk.html.
18. Hungarian Standards Institute (2011). Unbound and hydraulically bound mixtures. Part 2: Test methods for laboratory reference density and water content. Proctor compaction (MSZ EN 13286-2:2011). Retrieved from https://ugyintezes.mszt.hu/Publications/Details/650998.
19. Hungarian Standards Institute (2012). Unbound and hydraulically bound mixtures. Part 47: Test method for the determination of California bearing ratio, immediate bearing index and linear swelling (MSZ EN 13286-47:2012). Retrieved from https://ugyintezes.mszt.hu/Publications/Details/154580.
20. Kovalchuk, V., Sysyn, M., Gerber, U., Nabochenko, O., Zarour, J., & Dehne, S. (2019). Experimental Investigation of the Influence of Train Velocity and Travel Direction on the Dynamic Behavior of Stiff Common Crossings. Facta Universitatis Series: Mechanical Engineerng, 17(3), 345-356. https://doi.org/10.22190/FUME190514042K.